Sterke prijsschommelingen schaden vertrouwen

Gepubliceerd door: SGM Consultancy Gepubliceerd in: Kostenbesparing tips Publiciatie datum: 2015-04-17 Aantal bezoeken: 1507 Reacties: 0
Sterke prijsschommelingen schaden vertrouwen

Zakendoen heeft uitsluitend te maken met vertrouwen. Zonder vertrouwen wordt er niet gekocht. Vertrouwen is niet alleen een “kwestie van sfeer”. De klant moet vertrouwen hebben in de kwaliteit, de service en diverse andere aspecten, zoals de prijs van het abonnement, die uw fitnesscentrum levert. Want veel fitnesscentra gaan slecht om met prijsschommelingen.

Soms worden prijzen jarenlang op een laag niveau gehouden, omdat men ervan uitgaat dat de klant het wel zal waarderen dat de prijzen zo lang zo laag blijven. Maar intussen stijgen de kosten en wordt je winstmarge steeds kleiner. Voor de dure segment fitnesscentra is het belangrijk dat ze constant voldoende inkomsten genereren en de gestegen kosten van de afgelopen jaren als het ware inhalen. Je zult dan misschien denken dat de klant begrip heeft voor prijsschommelingen, maar in de praktijk kunnen klanten daarvan schrikken en loopt het vertrouwen gevaar. Derhalve gaat de voorkeur uit naar het geleidelijk en met beleid doorvoeren van prijsstijgingen.

De dure segment fitnesscentra kunnen zich naast optimale communicatie onderscheiden van de low budget fitnesscentra door ook de klantbehoefte centraal te zetten. Een optimaal vervulde klantbehoefte is alleen te realiseren indien er gerichte begeleiding aan de klant gegeven wordt. Het moraal van het verhaal luidt: zorg ervoor dat er voldoende inkomsten zijn en de prijzen reëel meestijgen met de kosten. Sterke prijsstijgingen en –dalingen kunnen het vertrouwen onder druk zetten.

Auteur: Younes Barazite (SGM, 2015)

 

 

Laat een reactie achter

Captcha